1. Uczniowie pisali odpowiedzi na pytanie: Jakie skojarzenia budzi w Tobie nazwa projektu?
2. Konkurs na Logo projektu.
Uczniowie wykonali kilka wersji Logo. Później w drodze głosowania wybraliśmy to, które zostało przedstawione partnerom. Wielką radość sprawiła nam wygrana.
Kolejnym krokiem było wspólne wykonanie plakatu. Każdy z partnerów dokładał do niego swoja cegiełkę. To była wspaniała współpraca, której efekt przeszedł nasze oczekiwania.
W ramach działań projektowych ustalono pierwsze wydarzenia. Aby skutecznie wykorzystać czas i pracować wydajniej, w drodze głosowania zostały wybrane pierwsze trzy działania w projekcie. W tej sprawie wzięto pod uwagę opinie wszystkich partnerów. Wybrano pracę nad kwiatem lotosu, meduzami i ptakami.
Dziedzina biomimikry: samoczyszczące powierzchnie, które odpychają brud i wodę.
Etap 1: Uczniowie wykonali prace dwuwymiarowe techniką wycinania i wklejania lub malarstwa oraz badali kwiat lotosu.
Etap 2: Uczniowie oglądali film o kwiecie lotosu dostępny na stronie https://www.mozaweb.com/tr/index.php.
- zdobyli wiedzę.
Etap 3: Uczniowie rozmawiali o kwiecie lotosu za pomocą narzędzia sztucznej inteligencji, takich jak Chat GPT. Szukali odpowiedzi na pytanie: „Co ludzie dodali do swojego życia zainspirowani kwiatem lotosu?”
(faza badawcza uczniów.)
Etap 4: Dzieci zastanawiały się nad pytaniem: Co chciałbyś dla siebie zaprojektować inspirowanego kwiatem lotosu? Generowały pomysły poprzez swobodne skojarzenia i opisywały produkt swoich marzeń, tworząc plakat. Plakaty również tworzyli cyfrowo. Na przykład w Canvie lub innym narzędziu.
(działalność polegała na tworzeniu produktu.)
Etap 5: Pomysły przekształcały w wizualizacje za pomocą https://ideogram.ai/
(na tym etapie uczniowie poznali nową aplikację).
Lotos był rośliną o wyjątkowych właściwościach. Jego kwiaty symbolizowały czystość i odrodzenie, a liście były odporne na zabrudzenia, co sprawiało, że woda
spływała
z nich jak z kaczki. Lotos był również istotnym symbolem
w religiach i kulturach Azji, kojarzony z równowagą, pięknem i duchowym wzrostem.
Woda tańczy po liściach lotosu dzięki ich magicznej strukturze, która sprawia, że krople wody tańczą i nie chcą zostać. To tajemnicze zdolności lotosu, które sprawiają, że woda nie ma ochoty zatrzymać się na liściach, lecz woli tańczyć dalej, zostawiając je suchutkie i czyste.
Pomysły uczniów na zastosowanie właściwości lotosu w życiu.
AI
Efekt końcowy.
Następnie partnerzy otrzymali do pokolorowania fragment puzzli przedstawiających kwiat lotosu. Z puzzli powstał wspólnie wykonany obraz.
1. Wykonaliśmy ptaki w technice origami.
2. Oglądaliśmy filmy o ptakach na stronie Mozy.
https://drive.google.com/drive/folders/1dDkWe749al8_J7sLvZ4H8SlfnnTek9um?usp=drive_link
3. Tworzyliśmy ptaki za pomocą narzędzia do projektowania 3D: Tinkercad.
Inspiracje:
https://www.tinkercad.com/things/kf3cEZNKwPb-the-torus-raven-hawk-torus-only-challenge-entry-2
lub
https://www.tinkercad.com/things/7t9eERNQ2sX-torus-vulture
4. Przesłaliśmy partnerom nasz projekt ptaka.
5. Uczniowie rozmawiali za pomocą narzędzia sztucznej inteligencji, takiego jak chat gpt. „Jak wynaleziono samoloty inspirowane ptakami? Jakie są podobieństwa i różnice między ptakami i samolotami?” Robimy zdjęcia i przesyłamy je w formie kolaży lub filmów.
6. Następnie budowali trójwymiarowe samoloty.
7. Wczytaliśmy kolaż naszych samolotów.
8. Uczniowie uzyskali wizualizacje opisując samolot swoich marzeń za pomocą narzędzia sztucznej inteligencji https://recraft.ai . Stworzyli wiele obrazów i te obrazy gromadzili na tablicy.
9. Wykonaliśmy zrzut ekranu tablicy roboczej w narzędziu sztucznej inteligencji Recraft i przesyłamy go.
10. Uczniowie zaprojektowali opis zgodnie z tematyką „samolotu” i zwizualizowali za pomocą narzędzia recraft.ai.
11. W tym samym narzędziu wykonali również projekt litery.
Oglądamy filmy.
Robimy ptaki origami.
Nasze prace.
Chat GPT
Projekt litery w połączeniu z samolotem.
Rezultat
Projekty samolotów i ptaków wykonane przez sztuczna inteligencję z opisów dzieci.
Uczniowie zbudowali ptaki i samoloty z klocków CORBO.
Budowanie samolotów z różnych materiałów do recyklingu.
1. Uczniowie wykonali pracę plastyczną.
2. Oglądali filmy online, które
pomagały im dowiedzieć się więcej o meduzach.
3. Ożywialiśmy prace
plastyczne uczniów za pomocą https://sketch.metademolab.com/.
4. Dzieci tworzyły film z
animowanej meduzy.
5. Uczniowie rozmawiali ze
sztuczną inteligencją, taką jak Chat GPT. „Jakie wynalazki stworzyli naukowcy zainspirowani meduzami?”, „Co łączy meduzy i spadochrony?”
6. Tworzyli model
spadochronu.
7. Uczniowie w
https://dream.ai tworzyli wizualizacje, opisując spadochrony swoich marzeń.
8. Tworzyliśmy kolaże ze
zdjęć spadochronów, które uzyskali nasi uczniowie i udostępniamy je.
9. W Canva uczniowie
stworzyli opis, z motywem spadochronu. Podczas tego używamy magicznego narzędzia do tworzenia treści Canva ze sztuczną inteligencją.
10. Na koniec dzieci wykonały taniec meduz.
Prace plastyczne.
Filmy o meduzach.
Rysowanie i animowanie meduz.
Chat
Budowa modelu spadochronu.
Wizualizacje spadochronów marzeń zgodnie z opisami dzieci.
Wykonanie litery do wspólnego hasła.
Wspólne hasło.
Taniec meduz.
Uczniowie mieli ochotę poszerzyć wiadomości w związku z tym, wraz z rodzicami, szukali odpowiedzi na pytanie kluczowe:
Humbaki dorastają do kilkunastu metrów długości. Słyną z wyjątkowych "pieśni" - serii niskich dźwięków słyszanych z odległości setek kilometrów. No i ze spektakularnych wyskoków nad wodę, na którą opadają z ogromnym hukiem. Nieco mniej osób zna ich sprytną metodę polowania.
Humbak podpływa pod ławicę drobnych ryb i zaczyna wokół niej krążyć. Jednocześnie wypuszcza powietrze przez otwór nosowy, zataczając coraz ciaśniejsze kręgi. Ryby, osaczone strumieniami pęcherzyków powietrza, zbijają się w gromadę, a wtedy humbak wykonuje ciasny zwrot w stronę ławicy, otwiera pysk i tysiące ryb znikają w jego gardzieli.
Podobieństwo humbaka do samolotu samo narzuca możliwe zastosowania tego odkrycia w lotnictwie. Frank Fish zdecydował się jednak wykorzystać doświadczenie humbaków w innej dziedzinie techniki. Został prezesem kanadyjskiej firmy WhaleCorp produkującej elektrownie wiatrowe. Testują właśnie turbiny wyposażone w łopaty o krawędziach uformowanych na podobieństwo płetw humbaka.
Na stronie zamieszczono zdjęcia i materiały własne oraz ilustracje, ćwiczenia i inne materiały pobrane z Google. Teksty oparte na cyklu Ćwiczenia z pomysłem wydawnictwa WSiP, Elementarza MEN, Ćwiczenia pobrane z Learnng Apps i innych zasobów Internetu.