Co ma humbak do wiatraka?

Humbaki dorastają do kilkunastu metrów długości. Słyną z wyjątkowych "pieśni" - serii niskich dźwięków słyszanych z odległości setek kilometrów. No i ze spektakularnych wyskoków nad wodę, na którą opadają z ogromnym hukiem. Nieco mniej osób zna ich sprytną metodę polowania.

 

Humbak podpływa pod ławicę drobnych ryb i zaczyna wokół niej krążyć. Jednocześnie wypuszcza powietrze przez otwór nosowy, zataczając coraz ciaśniejsze kręgi. Ryby, osaczone strumieniami pęcherzyków powietrza, zbijają się w gromadę, a wtedy humbak wykonuje ciasny zwrot w stronę ławicy, otwiera pysk i tysiące ryb znikają w jego gardzieli.

 

Podobieństwo humbaka do samolotu samo narzuca możliwe zastosowania tego odkrycia w lotnictwie. Frank Fish zdecydował się jednak wykorzystać doświadczenie humbaków w innej dziedzinie techniki. Został prezesem kanadyjskiej firmy WhaleCorp produkującej elektrownie wiatrowe. Testują właśnie turbiny wyposażone w łopaty o krawędziach uformowanych na podobieństwo płetw humbaka.

Projekt autorstwa B. Minta
calendar 2024 autorstwa mananarostomashvili

Ćwiczenie 1: Kwiat lotosu

Dziedzina biomimikry: samoczyszczące powierzchnie, które odpychają brud i wodę.

Etap 1: Uczniowie wykonują prace dwuwymiarowe techniką wycinania i wklejania lub malarstwa oraz badają kwiat lotosu.

(Mogą korzystać z kolorowego papieru, kartonu i narysowanych szablonów. Jest to praca plastyczna, którą można dostosować do poziomu klasy i cech charakterystycznych.)

Nie zapomnij robić zdjęć w trakcie pracy i po jej zakończeniu.

Etap 2: Uczniowie oglądają film o kwiatze lotosu dostępny na stronie https://www.mozaweb.com/tr/index.php i rozpoznają ten kwiat.

(To jest etap, na którym uczniowie zdobywają wiedzę.)

Pamiętaj, aby robić zdjęcia naszym uczniom podczas oglądania filmu.

Etap 3: Uczniowie rozmawiają o kwiacie lotosu za pomocą narzędzia sztucznej inteligencji, takiego jak Chat GPT. Jest to aktywność na zajęciach. „Co ludzie dodali do swojego życia zainspirowani kwiatem lotosu?” Odpowiedź na pytanie zostanie poznana.

(To jest faza badawcza uczniów.)

Nie zapominaj, że podczas wydarzenia będą oczywiście robione zdjęcia.

Etap 4: Co chciałbyś dla siebie zaprojektować inspirowanego kwiatem lotosu? Zadaj pytanie swoim uczniom i poproś ich, aby wpadli na świetne pomysły. (na przykład wodoodporny i odporny na zabrudzenia piórnik lub torba na ulubioną zabawkę, być może samoczyszczące ubranka itp.) Uczniowie generują pomysły poprzez swobodne skojarzenia i opisują produkt swoich marzeń, tworząc plakat. Plakaty można również tworzyć cyfrowo. Na przykład w Canvie lub innym narzędziu. Mogą pojawić się także teksty opisujące własne projekty narysowane na tekturze. Można to zaplanować w zależności od poziomu klasy.

(Jest to działalność studentów polegająca na tworzeniu produktu.)

Oczywiście robimy zdjęcia.

Etap 5: Co najmniej pięć oryginalnych pomysłów na plakaty przekształcają w wizualizacje za pomocą https://ideogram.ai/

(na tym etapie uczniowie doświadczają nowej aplikacji). Zdecydowanie nie jest to możliwe bez zrobienia zdjęć.

Lotos był rośliną o wyjątkowych właściwościach. Jego kwiaty symbolizowały czystość i odrodzenie, a liście były odporne na zabrudzenia, co sprawiało, że woda spływała
z nich jak z kaczki. Lotos był również istotnym symbolem
w religiach i kulturach Azji, kojarzony z równowagą, pięknem i duchowym wzrostem.

Woda tańczy po liściach lotosu dzięki ich magicznej strukturze, która sprawia, że krople wody tańczą i nie chcą zostać. To tajemnicze zdolności lotosu, które sprawiają, że woda nie ma ochoty zatrzymać się na liściach, lecz woli tańczyć dalej, zostawiając je suchutkie i czyste.

Nasz drugi padlet z ćwiczeniami jest również dostępny poniżej: 

Nasze kroki robocze:

1. Darmowa grafika z motywem ptaków.

2. Oglądanie filmów o ptakach na stronie Mozy lub innej stronie. Może skorzystasz z https://drive.google.com/drive/folders/1dDkWe749al8_J7sLvZ4H8SlfnnTek9um?usp=drive_link

3. Ptaki tworzymy za pomocą narzędzia do projektowania 3D: Tinkercad.

Inspirację możemy czerpać z ich modeli.

https://www.tinkercad.com/things/kf3cEZNKwPb-the-torus-raven-hawk-torus-only-challenge-entry-2

lub 

https://www.tinkercad.com/things/7t9eERNQ2sX-torus-vulture

zaprojektuj z naszymi uczniami model ptaka. Podczas pracy robimy zdjęcia i przesyłamy je w formie filmów lub kolaży.

4. Przesyłanie projektu ptaka lub kolażu projektów ptaków.

5. Nasi studenci rozmawiają za pomocą narzędzia sztucznej inteligencji, takiego jak chat gpt. „Jak wynaleziono samoloty inspirowane ptakami? Jakie są podobieństwa i różnice między ptakami i samolotami?” Robimy zdjęcia i przesyłamy je w formie kolaży lub filmów.

6. Budujemy trójwymiarowy samolot. Możesz zastosować dowolny model lub pracę w linku. Robimy zdjęcia podczas pracy uczniów i przesyłamy je w formie filmów lub kolaży.

7. Wczytujemy kolaż naszych samolotów.

8. Nasi uczniowie uzyskują wizualizacje opisując samolot swoich marzeń za pomocą narzędzia sztucznej inteligencji https://recraft.ai . Stworzymy wiele obrazów i te obrazy będą gromadzić się na tablicy. Robimy zdjęcia naszym uczniom podczas pracy i przesyłamy je w formie filmów lub kolaży.

9. Wykonujemy zrzut ekranu tablicy roboczej w narzędziu sztucznej inteligencji Recraft i przesyłamy go.

 

10. Nasi studenci projektują list zgodnie z tematyką „samolotu”, co jest naszym zadaniem, za pomocą narzędzia recraft.ai. Udostępniamy go wykonując kolaż lub film.

11. Dzielimy się literą s, która jest naszym obowiązkiem, dla naszego produktu.

Oglądamy filmy.

Robimy ptaki origami.

Nasze prace.

s