Założenia projektu:Budzenie zaciekawienia otaczającym światem, dostarczanie pozytywnych przeżyć odkrywania tajemnic życia mrówek oraz poprzez kontakt bezpośredni i obserwację przyrody, a także zdjęcia, albumy, filmy, muzykę, spotkania z partnerami projektuZdobywanie nowych doświadczeń.

CELE:- Rozwijanie ciekawości poznawczej uczniów- Wzbogacanie słownictwa naukowego- Kształtowanie właściwych postaw jako obserwatora przyrody- Kształtowanie proekologicznej postawy uczniów- Doskonalenie umiejętności gromadzenia i selekcji informacji- Poznanie ciekawych faktów na temat życia mrówek oraz budowy i cyklu rozwojowego mrówek

Cele operacyjneDziecko: spaceruje, tańczy, rysuje, wycinacieszy się, zaciekawia, wycisza,angażuje się, odkrywa,współdziała, respektuje zasady zabawy w grupie,inicjuje relacje,rozmawia, komentuje, wyobraża sobie,posługuje się wybranymi narzędziami TIK (ICT).

Miękkie rezultaty: a. dla uczniów:rozwijanie umiejętności ICT - za pomocą komputera, tabletu, aparatu fotograficznego, tablicy, wybranych aplikacji;rozwijanie umiejętności językowych - mówienie w języku narodowym; rozwijanie umiejętności  czytania, pisania, liczeniarozwijanie umiejętności kodowania i szyfrowania takich jak: umiejętności logicznego myślenia;rozwijanie zrozumienia znaczenia kodowania i dekodowania informacji;rozwijanie zainteresowań przyrodniczych, geograficznych, plastycznych i muzycznych;pobudzanie kreatywności i dziecięcej wyobraźni. b. dla nauczycieli:rozwijanie umiejętności ICT - za pomocą komputera, tabletu, aparatu fotograficznego, tablicy; Genially, LearningApps, Jigsawplanet, StoryJumper, Canva;poszerzanie warsztatu pracy o wprowadzenie w trakcie zajęć środków dydaktycznych w postaci online;rozwijanie umiejętności stawiania pytań i rozwiązywania problemów wraz z dziećmi. c. dla szkoły:poprawa jakości pracy w szkole - wzbogacenie o nowe metody pracy m.in. edukację STEAM, metodę projektów;promocja instytucji w środowisku lokalnym.

Logo - Cute Ant autorstwa Paulina Kurowska

Abdomen SP Koźmin Wlkp.

Abdomen: contains the stomach, a special place called the crop where the ant stores extra food, the intestines and the poison gland. It is protected by an exoskeleton . Exoskeleton: Ants have a skeleton on the outside of their body, not on the inside. They don't have skin like we do. The exoskeleton consists of a material very similar to our fingernails.The exoskeleton protects the ant almost as if it were wearing heavy armor!

 

Brzuch SP Koźmin Wlkp.

Brzuch: zawiera żołądek, specjalne miejsce zwane uprawą, w którym mrówka przechowuje dodatkowe pożywienie, jelita i gruczoł trujący. Jest chroniony przez egzoszkielet. Egzoszkielet: Mrówki mają szkielet na zewnątrz ciała, a nie wewnątrz. Nie mają skóry tak jak my. Egzoszkielet składa się z materiału bardzo podobnego do naszych paznokci. Egzoszkielet chroni mrówkę prawie tak, jakby miała na sobie ciężką zbroję!

TRIP TO THE FOREST autorstwa Beata Adamska

Start Mascot Travel Ants - maskotka odwiedza każdą szkołę partnerską. Ma przy sobie album podróżniczy. W albumie tym zbiera informacje o kraju i mieście, w którym się znajduje, a także zdjęcie klasy, którą odwiedza. W ten sposób dzieci poszerzają swoją wiedzę o świecie i geografii. Mrówka będzie miała także „Wielką Księgę Mrówek”, do której będziemy wrzucać wydrukowane kartki z Albumu.

Stworzenie logo projektu - rysunki dzieci mrówki. Każda klasa wybiera jedną mrówkę spośród wszystkich przygotowanych przez uczniów (lub dzieci wspólnie przygotowują jedną mrówkę), którą umieszcza na logo. Tło należy usunąć.

Tworzenie plakatów projektowych - Zadania nauczycieli. Głosowanie.

Życzenia na Nowy Rok

2. stycznia

Budowa mrówki – uczestnicy projektu poznali wygląd mrówki oraz dowiedzieli się, jakie funkcje pełni każda część ciała.

Śpiewanie piosenki https://www.youtube.com/watch?v=XXRiX8W83CA

stworzenie wspólnego słownika ze słowami o tym, co zjadły mrówki w piosence

 

 

3. Luty

Zabawa z AI - generowanie obrazów mrówek za pomocą sztucznej inteligencji. Wspólna książka z opowieściami.

4. Marzec

Książka kodowania mrówek - Zabierz mrówkę do mrowiska - twórz kod i programuj. Współpraca w parach mieszanych. Każda klasa przygotowuje dla siebie nawzajem zakodowaną trasę dla mrówki.

Pierwszy dzień wiosny - 20 marca - Dzień Wiosny w krainie mrówek, zabawa muzyczna, dzieci przebierają się za mrówki. Nagramy wspólne życzenia z okazji Pierwszego Dnia Wiosny.

Cykl życiowy mrówek – na tym etapie uczniowie szukali odpowiedzi na pytania: „Skąd się biorą mrówki?” Jak się rozwijają? Dzieci szczegółowo zapoznają się z cyklem rozwojowym mrówki, a tym samym zdobywają wiedzę o tym, jak mrówka rozwija się z jaja w dorosłego osobnika. Spacer po szkole, parku lub lesie „W poszukiwaniu mrówek”

 

 

5. kwietnia

wspólna Bajka o Mrówce - ilustracje do bajki wygenerujemy za pomocą generatora AI (w Canvie lub Microsoft Bing AI Generator lub innym)

6. Maj

Album Cute Ants - Chatterpix Talking Ants, mrówka udziela rad dotyczących ochrony ziemi i świata - Dzień Ziemi

Wycieczka do lasu - Tego dnia uzbrojeni w lupy udamy się na wycieczkę do lasu, aby bliżej przyjrzeć się życiu mrówek oraz zebrać dary z lasu na zbudowanie modelu mrowiska. Funkcje: „Kto rządzi mrowiskiem?”, „Co robi królowa?”, „Co robią żołnierze”? To podstawowe pytania, na które staramy się odpowiedzieć.

Studenckie Discovery – Ant Picnic – poznamy preferencje żywieniowe mrówek w różnych częściach świata. To, co mrówki jedzą o różnych porach roku i w różnych miejscach na świecie, mówi nam, czego może brakować w ich środowisku i jak zmiany klimatyczne mogą wpłynąć na populacje mrówek. (Uczniowie przeprowadzają eksperyment)

Dodatkowo:

„Jak wygląda życie mrówek” – film edukacyjny

 

 

Aktywność na Steamie:

1. „Mrowisko” – budowa – Uczestnicy projektu poznali przekrój mrowiska, a następnie wspólnie stworzyli mrowisko z szarego papieru i darów natury zebranych w lesie.

2. Wykonywanie mrówek z papieru i innych materiałów plastycznych

 

 

Wspólny materiał:

Wielka Księga Mrówek – każda klasa wybiera jeden gatunek mrówki, tworzy materiały na jego temat: zdjęcie i opis gatunku. W książce zamieściliśmy także informacje o życiu mrówek, ich cyklu rozwojowym, budowie mrowiska itp.

Słownik Powszechny - słownictwo związane z życiem mrówek: mrówka, mrowisko oraz słownictwo z piosenki o tym, co zjadły mrówki https://www.youtube.com/watch?v=XXRiX8W83CA

Album z podróży Anta - W tym albumie zbieramy informacje o kraju i mieście, w którym przebywa Ant, a także zdjęcie klasy, którą Ant odwiedza.

Album Cute Ants - Chatterpix Talking Ants - mrówka udziela rad dotyczących ochrony ziemi i świata - Dzień Ziemi

Książka kodowanie mrówek

91b7mu04